söndag

no. 10209H: Upphittat av: Kamrer K. Mairowitz

Jag har en återkommande mardröm: Jag befinner mig på stationen. Jag väntar på mitt tåg. Plötsligt hörs ett ljud från rälsen – en röst i högtalarna. Tåget kommer, det rusar förbi mig. Gnistor sprakar i ledningarna, bromsarna tjuter.

Det tar inte slut.

Jag har stått här i dagar nu, väntat på tåget, väntat på att det skall stanna, på att vagnarna skall passera mig. Mina medresenärer är hukande, spindellika varelser. I min ficka ligger en rostig rakkniv och en liten larvlik varelse som brummar stilla när jag klappar den.
År förflyter.
Livstider.
Jag vaknar aldrig mer.

Fanns du på det tåget?

Denna text återfanns 6/3 1972 på undersidan av ett matsalsbord i ett hus invid Altneue Synagoge, (Prag), vilket stått tomt sedan 1945. Texten var skriven som ett chiffer och först efter omfattande arbete kunde den göras begriplig. Kamrer K. Mairowitz som köpt huset vägrade att flytta in tills dess att chiffret lösts och bordet tvättats rent. Idag finns en liten sybehörsaffär i lokalerna.
B. T. Taylor, arkivarie
Quigley-samlingarna

1 Comments:

Blogger Jonas said...

T. Gray på bildarkivet vill meddela att det kan finnas bildmaterial som tillhör detta dokument. Ytbehandlingen på fotona är av en mycket underlig art och resurser är tillkallade från Quigleyfilialen i Mumbai.

måndag, 07 mars, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home